peterssonemelie

Alla inlägg under april 2013

Av Emelie - 30 april 2013 10:48

Igår innan jag skulle åka från jobbet gick jag i vanlig ordning och små kikade i alla kalvningsboxar. Bakom den ena kon låg en fosterhinna full med fostervatten, men ingen kalv. Så jag vart väldigt fundersam. Sprang och tvättade armarna och gick in i boxen. Kände en liten mule och ett framben. Fick lite panik över att jag inte hittade det andra benet :O så min kompis som jag nu lär upp fick ringa min svägerska och stå breve mig och ge vägledning via Frida :p haha! Min svägerska, som ja också jobbar tillsammans med och som vet bäst om djuren talade om att jag skulle trycka tillbaka kalven och försöka räta ut de andra benet som låg ganska långt ner. Att försöka räta ut de andra benet och trycka tillbaka kalven samtidigt som hon krystade var inte det allra lättaste. Men jag lyckades!! Och jag va så jäkla stolt efteråt, att jag lyckats fixa de själv med lite vägledning över telefon :) Vet inte om de va nåt svårt felläge, men lite klurigt va de allt. Så nu har jag rättat till mitt första felläge och dragit ut min första kalv helt själv :D Stolt som fan och jätte glaaaa! En bamsing te kvigkalv blev de. <3

Av Emelie - 24 april 2013 12:34

Haha, oops I did it agaiiiiin! Jag om nån borde ha lärt mig att fyllesnack bör gå in igenom ena örat och fort som fan ut genom de andra. Men för en liten stund var jag såld. Men så här några dagar efter så har ja tänkt och insett hur dumt det var att köpa de du sa. Vi känner varandra så väl, och den lilla gnutta hopp som kanske fortfarande lever i mig om dig väcktes till liv efter vårt samtal i helgen. Men du behöver inte vara orolig för att behöva uppnå något av de du sa, lika fort som jag började hoppas igen så la jag ner det. För som sagt, känner dig. Varför skulle det bli annorlunda nu?

Av Emelie - 18 april 2013 22:28

Är jag nöjd med: att det idag gick så bra på jobbet, dock för att vi var tre som mjölkade hela tiden då ja hjälpte min jobbarkompis (som jag förövrigt jobbade sista passet med idag :( ) att ge kalvarna innan mjölket. Att vi endast jobbade över 30 min istället för 2 timmar, vilket numera är basis :( Jag ser fram emot helgen, då ska jag och Becca åka och hälsa på mina gamla arbetsgivare. Ska bli så jävla sköj! Saknat dom som tusan. Jag är glad för den glädjen djuren ger mig, som de alltid har gjort, att jag förunnats me att få jobba med det jag verkligen tycker om. Jag är glad för att de 60 nya korna vet sin plats nu och går in fint i gropen :)

Mindre glad över - att tjurarna kommer nästa vecka. Livrädd för de! Vill inte ha några jävla tjurar bland korna. Att saker som funkar inte kan få vara som de är. Att aldrig veta säkert när man slutar på jobbet längre. Osv osv.. Mycket som är ovisst just nu, och de gör mig knäpp. Så att jobba med en person som inte kan svenska, knappt engelska, som är de enda vis det går att kommunicera med människa på, gör mig knäpp! Far runt som en yr höna när jag jobbar med henne, måste hela tiden ligga steget före och göra allt rätt innan hon hinner göra fel!

Men allt löser sig säger dom som vet, men ja tvivlar på det just nu alltså.

Av Emelie - 13 april 2013 12:58

Ligger i soffan hemma hos bror me familj å kollar på disneys Robin Hood med barnen. Oavsett ålder så går Disney filmerna alltid hem!

Morgon passet idag gick hur bra som helst, om man bortser från den trasiga bommen till uppsamlingsfållan (där korna står och väntar på att få gå in i gropen). Bommen är en viktig arbetare för oss! Den spar mycket tid och gör ett mycket bra arbete. När man hämtat en grupp till mjölkning hissas den ner bakom korna, så trycker man på en knapp nere i mjölkgropen så åker den bakom korna och gör så de går framåt så att korna hela tiden är nära till hands för oss och så att de står framme vid gropen när det är dags att släppa in nya kor när man mjölkat färdigt en sida, då behöver inte vi gå upp i uppsamlingsfållan och jaga fram dom, på så vis sparar det tid och jobb. Så nu hoppas jag att chifen lagat den till i eftermiddag, annars blir det svårt att mjölka eftersom ner nu ligger jäms backen, framför öppningen till uppsamlingsfållan. Så kommer inte den väck får vi inte in några kor där och på så vis kan vi inte mjölka.

Håller tummarna för att eftermiddagspasset löper lika fint som morgonens och önskar er alla en bra dag :) de blir inte bättre än vad man gör de till !

Av Emelie - 12 april 2013 16:48

Idag på jobbet fick jag och min kollega gjort något väldigt efterlängtat, vi städade ladugårdens hjärta, mjölkgropen. Det var som att man kunde spegla sig i mjölkorganen :) så jäkla gött! En mjölkgrop ska ALDRIG vara skitig efter avslutad spolning, och under mjölkningen ska maskinerna alltid spolas också. Mjölk är en färskvara och mejeriprodukt, och bajs ihop med mjölk är ungefär lika attraherande som drottning Sylvia och Svullo ;)

Av Emelie - 12 april 2013 04:07

Idag är det en vecka sedan jag lämnade vackra Skåne och brösarps backar! Var där ett par dar och hälsade på min kusin m familj. Någon vackrare natur var det längesen jag skådat och närheten till havet gjorde mig helt otroligt lugn. Vet inte riktigt vad det är med mig och havet, men havet har alltid vart som en slags magnet för mig! Att åka ner dit var som att ladda om batterierna lite, lämnade all "skit" hemma och tog hand om bara mig själv och vi hade det verkligen supermysigt. När man inte ses så ofta och umgås så på tu man hand som vi gjorde så uppskattar man tiden och tar tillvara på den på ett helt annat vis. Längtar verkligen tillbaka redan !

Idag är det kalvpass på mitt schema. Då mjölkar man de 2 första grupperna med den som mjölkar, sen mjölkar man behandlingsavdelningen för att sedan ge alla kalvar mjölk och annat ätbart. Man strör hos alla kalvar och ser till att varje liten ny generation får det absolut bästa man kan ge dom, så blir det ju givetvis en hel massa mys med de underbara små liven också <3 så gör ja ju andra helgpasset i rad denna helgen, tack och lov för att ja jobbar med Frida :D

Av Emelie - 11 april 2013 21:33

Haft en superbra dag, men den har sugit musten ur mig! Och likt natten till idag kommer det bli some sweet dreams tonight to. Får ju somna in till magic Mike ;)

G'night !

Av Emelie - 11 april 2013 10:30

Its a beautiful day today! <3 Och det känns ofattbart att jag igår låg å spydde i 12 timmar eftersom jag idag är pigg som en lärka :D Nu saknar ja jobbet och längtar till imorrn bitti, då är det kalvpass. Det är så mysiiiigt med kalvpassen!

Förra helgen anlände 60 nya damer till jobbet, så att få de att gå in i gropen de första dagarna var ett rent helvete eftersom de innan vart uppbundna och mjölkade i fiskben. Inte bara gropen var svårt för dom, utan gaten ut tillbaka till lösdriften vart svårt.. Men nu börjar de lära sig, så vårt ordförråd nyttjas inte lika mycket längre och lugnet börjar återkomma! :) men tacka vet ja de svarta tjejerna, Holstein <3


Flickorna längst ner är från mitt gamla jobb, de typ svider i hjärteroten ibland eftersom ja saknar dom så mycke..

Ovido - Quiz & Flashcards