peterssonemelie

Alla inlägg under augusti 2013

Av Emelie - 25 augusti 2013 13:27

Det är visst nåt magiskt, varenda gång mina kära arbetsgivare lämnar gården så drar det igång en cirkus. När katten är borta dansar råttorna på bordet sägs de, mina arbetsgivare är katten och kossorna är råttan!

Så blir jag så fascinerad av alla andra bönder, spec unga tjejer som jag, som skriver bloggar och liksom jag lägger ut bilder på allt fint om gården på istagram and so on, för aldrig tycks de någonsin krångla för dom på deras gård.

Jag skiljer mig från mängden, nu ska ni få läsa om verkligheten, det som händer vid sidan av när jag inte hyllar korna, och där jag inte lägger ut bilder på våra fina bebisar. För den här helgen har vart långt ifrån rock'n'roll !

I fredags anlände de sista 8 korna från bonden i grannbyn, mestadels röda saker, nervösa tjejer! Dels för miljöombytet men också för att de är lite stirriga jämt. Från långbås till kortbås.

Att få de uppbundna gick faktiskt bra, och mjölket de också. Inte en enda klöv på de nya lättade från båspallarna. Senare under mjölket såg jag att de rök massa damm från foderrummet, reflekterade inte så mycket över de först, då jag trodde att de dammade när min kollega fyllde kraftfodervagnen. Men när de några minuter senare fortfarande rök så blev jag fundersam. Gick dit, å javisst, då hade röret som går igenom taket från kraftfodersilon till foderrummet släppt från silon. Och på backen låg där en prakthög med kraftfoder! Yay, helgen började bra. Paniken infann sig, ringde min kollega, och for som en raket upp för trappen till silon och fick snällt sitta där i dammet och hålla för hålet till silon med händerna till undsättningen kom. Vi fick de fixat och jag kunde fortsätta mjölka.

När korna skulle ut så var det ju givetvis en som upptäckte godiset, precis som om hon förstått hela situationen och planerat innan släppet "att när hon är upptagen med att släppa korna på motsatt sida senare så vänder jag lite försiktigt på gången och går dit å mumsar medans jag kan och har fri tillgång, så passar jag på att signalera till 15 andra att här finns de godis!". Sagt å gjort, där stod dom i en klump och hade time of their life, medans jag va fullt upptagen med annat. När de sedan blev upptäckta tyckte de nog inte att de vart lika kul, tänk om de kunde va lika snabba ut alltid som de var då vid upptäckten.

Lite krångel var det också med de nya töserna, att få dom att inse att jag släppt bindslet och att de skulle sänka huvudena för att backa ut och vandra med de andra ut i hagen, när de väl fattat hur man gör hade mestadels av de vana korna redan gått ut i hagen, och en av de nya motionerade mig väl när hon sprang upp å ner, bort å fram i fållan. Hon kunde inte alls gå med på att gå in i hagen som de andra, det slutade med att tålamodet tröt så hon vann kampen om att få gå in i lagårn igen.

Lördag morgon kom, och jag var lycklig över att det va en ny dag med nya möjligheter. Upp i tid kom vi och förväntningarna om ett relativt flyt var hööga eftersom vi efter ladugården skulle på auktion i Taberg med start kl 11, en timmes bilresa bort. Men den förväntningen dödade 278, en av de "nya" tjejerna. Hon vägrade att bli bunden, kastade sig handlöst ur båset vid varje försök! Efter sisådär en 20 minuter gick det. Och tålamodet var i bott och jag bara väntade på nästa bakslag! Resten flöt rätt bra och iväg kom vi vid halv10.

På eftermiddagen, efter en jävligt bra dag med humöret på topp, dock lite trött och en planerad tidig sänggång gick jag för att hämta in korna. De är lika glada varje gång jag kommer till grinden. Alla, förutom en, av de nya gick så fint att binda. Så kom jag till 278, numera ladugårdens farhåga. Klia henne vid svansen, hon såg ut att gilla bemötandet, närmade mig fööööörsiktigt halsen, huka mig och sträckte mig efter bindslet samtidigt som jag höll i halsbandet. Lyckan steg, jag kommer lyck.. Hon måste läst mina lyckotankar -fuck thiiis!! som en raket flög hon ur båset och gjorde en riktig strike när hon, likt ett bowlingklot fällde mig som en kägla. När jag tatt mig upp från mitt liggläge såg jag att hon bokstavligen satt sig i skiten. Bakbenen hängde i kulverten och plåten som ligger över den hade hon lyckats skjuta undan i flykten, på plåten låg framdelen. Paniiiiik!!!! Vi ringde efter hjälp och med hjälp av ett spännband, ett borttaget fönster och traktorn placerad på utsidan av ladugården lyckades vi få upp henne, och tack å lov så skadades hon inte!! :))) nu får hon stå inne ett par dar och stressa ner å lära känna oss och lustgården.

Så ni stadsbor som tror att det bara är för oss att mjölka en ko, en lastbil som hämtar mjölken (inte många som ens vet att de är så) och sen är det bara för er att gå till affären och handla så har ni mage vissa av er att kalla oss för äckliga bondjävlar ! Ni ska bara veta vad de ska till för att den där mjölken överhuvudtaget ska komma till ert kylskåp! Nu skiter jag ju fullständigt i vad folk tycker om detta yrke, huruvida jag luktar gott eller ej. Har inte valt detta yrke för att glädja någon annan, men blir bara sur på okunnigt folk som enbart påpekar hur äckligt det är med lantbruk å kor. Men mat ska ni ha, helst utländsk skit (vissa av er förtjänar inte ens svensk kvalitets käk) Och Arlas fina reklamfilmer stör jag mig lite på, de är jätte bra gjorda, gör fina djur och fint landskap, men de speglar inte verkligheten de minsta, skulle vilja kalla dom för delvis falsk reklam, det är inte riktigt så verkligheten ser ut alltid!

Nu ska jag ÄNTLIGEN lägga mig och vila någon timme och försöka att inte oroa mig allt för mycke inför eftermiddagspasset.

Prakthögen!

Härlig helg..

Av Emelie - 16 augusti 2013 15:38

Några av kossorna är inte helt hundra i deras magar och mjölken har sjunkit. Så febertermometern har fått göra sitt i två dagar. Tack och lov kommer chefen hem idag, och efter ordination så ska de som är risiga i kistan få hösilage minus kraftfoder. När man märker att något är fel, och man gör allt man kan för att fixa det och de inte hjälper så känner man sig rätt hopplös :/ tur att jag har världens bästa chef, men de känns ju sådär att de blivit så här nu när de återvänder från sin ledighet å allt :( hoppas att hösilaget ska torka upp deras magar lite och att mindre kraftfoder ska hjälpa :)

Så till något trevligare, idag har Gucci och hennes syskon vart hos veterinären. Så nu är de chippade och vaccinerade, nästa spruta ges om 4 veckor. Hoppas att hon kommer va lika duktig då som hon enligt "valpmamma" Ida var idag. Det närmar sig, ska bli sjukt mysigt att få hem min lilla tjeja nästa ledighet <3

Dags att bege sig till ladugården, lite små förberedelser, ta in korna sen mjölka och invänta bästa Becca!

Liten är på väg att bli större <3

[Bild]

Rock'n'roll är du :D

Av Emelie - 15 augusti 2013 10:54

Började dagen med att försova mig, vilket är de absolut VÄRSTA jag vet!! :( Är så jävla trött så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Frukost är det näst bästa på hela dan numera, jag som aldrig innan ätit frukost. Och det viktigaste å goaste på hele dan är första koppen kaffe :) idag är ja så jäkla trött så inte ens frukost lockade, fick bli en kopp kaffe bara.

Landat i soffan nu och här tänker jag ligga till det är dags för eftermiddagspasset :D skönt med inga direkta måsten varje dag emellan ladugårdspassen!

Torsdag idag, 3 mjölkpass kvar och endast en tidig morgon innan 5 dagars sköööön ledighet ! Så jäkla najs :)

Sleeeeetens töööös !

[Bild]

Saknar mina goingar <3

Av Emelie - 14 augusti 2013 23:46

Till en början gick de Inge vidare att få tag i de två sinekorna som skulle med hem, de roade sig med att hålla oss i rörelse. När vi trodde att vi lyckats driva dom åt rätt håll mot djurkärran och grindarna så var det som ett bowlingklot kom farandes, alla splittrades och så var det bara att börja om.

Till slut fick vi låna snabbstolp och bredare eltråd, av de gjorde vi en fålla till djurkärran. Åh jisses sicken skillnad, det gick på två röa! :)) och väl hemma gick de in så fint i lagårn så.

Det tar emot att behöva säga det här , vill inte !!! Men de känns som höst ute nu :( Snälla rara, ge oss en sista smak av sommaren du guvmilda vädergud. Gillar inte alls de här med att klä på mig en massa å gå runt och frysa :(

Och stugan som jag tillfälligt bor i är inte vinterbonad, och de känns nu när de är så rått ute :/ svinkallt :(

Efter lagårn ikväll rastade jag polarisen och 2 av chefens hundar, grymt fin utsikt uppifrån fårhagen ner över gårdsplanen och ladugården :)

Så glad över att få jobba med det jag verkligen brinner för! <3

Av Emelie - 14 augusti 2013 13:29

I förrgår fick äntligen sinekorna komma ut, nu är det en dam som står inne och håller kör helt ensam :) fantastiska stämmor de har, tösera!!

De 7 som fick komma ut blev överlyckliga och dagen till ära hade markägaren till sinekohagen utökat betet till damerna, så vi kunde ju glömma att få med oss de två hem som snart ska kalva, vi gör ett nytt försök idag istället :)))

Av Emelie - 13 augusti 2013 12:02

Om 11 dagar (!!!!!!!) är min puppis leveransklar, om 11 dar blir jag "mamma". Då kommer jag ha ett litet liv kring mig ständigt, planen var ju att jag skulle haft två små liv att sköta. Men min kisse är fortfarande borta :/ så Gucci får ingen kompis.

Likaväl som jag är förväntansfull är jag nervös inför hennes ankomst. Att skaffa en hund är ju något helt annat än att få en 4 årig hankatt som är rumsren och självgående. Det kommer ju bli en hel del jobb med de lilla livet, men jag tror på mig själv och med lite hjälp på traven så kommer jag att lyckas!

Just nu är jag trött, trött och åter trött. Väldigt lättirriterad och allt känns mer eller mindre jobbigt. Längtar bara till fredag nu å lördag morgon, ska bli så skönt att få sova ut :D Tur att kossorna är så snälla och lättskötta och att det inte är någon som ska kalva precis just nu. Just nu hade jag velat ha en vän här, någon att prata och skratta med. Saknar de mina <3

[Bild]

Det ska börjas i tid :) bilden är tagen av min vän som är ägare till Guccis mamma och även hennes uppfödare.

Av Emelie - 10 augusti 2013 14:22

Det är tydligen lördag idag, har noll koll på dagarna när jag jobbar :p blev änna paff, för nu är det ju inte långt kvar till Torsdag, då nalkas det ju ledigt tom ons morgon ! Tummen upp på de.

Kraftfodervagnen är nu installerad och körs! Härligt att slippa skottkärrorna. Ett knapptryck och den sköter sig själv, under andra givorna då vill säga ;) igår så ville den inte alls sammarbeta med mig. Så en å annan lektion till om den behövs för att jag ska slippa krångla med den ytterligare en timme igen..

Och mitt stackars öga de kämpar på, det har nu gått från att vara jätte rött till ljusrosa och det skaver inget nu å har slutat rinna :D men jag får va utan lins på de ögat tills vidare, ska beställa ett par glasögon så mina ovårdade ögon får läka lite. Trodde inte det skulle gå så här bra med endast en lins. Men befrar att ja kanske måste ta ut den andra linsen också då Vageln på andra ögat växer och gör jätte ont. Det är ingen tur vecka detta direkt :/

Som tur är sköter sig kossorna exemplariskt och ikväll är nog 584 (kvigan som kalvade senast) snällare då hon slipper grimman å sprutas :)

Sätta el fårnät runt en vall står på schemat idag, så kanske en del av fåren går med på att stanna inne i den hagen ett par dar. Imorses hitta jag ett helt gäng som götta sig på det stora foderbordet inne i lagårn :p och vädergudarna har fixat spöregn åt oss, hagfixar dagen till ära ;)

Av Emelie - 8 augusti 2013 15:08

Och folk klagar direkt! Men inte jag, vi behöver vatten nu. Och med tanke på vilken suverän simmar vi haft så kan man inte klaga över att det regnar EN dag :) dessutom kördes det bajs här igår för att öka tillväxten till 3e skörden, så regn nu va klockrent!

Provmjökningen är över för denna gången och damerna har skött sig så bra, den enda som försökt snika till sig mys genom alla slangar och provrör vart 304, men vi diskuterade saken sen kom vi överens om att vi skulle gosa ikväll istället. Sinekorna ska tömmas ikväll för att sedan behandlas så kören kan få komma ut nån gång :p

Jag klagar inte över detta väder i allafall, de 3.5 timmes vila som blev efter morgonpasset kunde jag sova med gott samvete. Några som inte tig regnet med samma lugn vart kossorna imorses vid utmarsch, de stod länge och tittade efter mig vid grinden till hagen och väntade nog på att jag skulle komma tillbaka med ett hånskratt och öppna igen så de åter fick komma in, varför va ute där de knappt finns nåt å äta när de finns mat och vatten inne?

Dags för lite middag innan efterm. passet :)

[Bild]

Ovido - Quiz & Flashcards