peterssonemelie

Alla inlägg den 27 januari 2014

Av Emelie - 27 januari 2014 22:29

Igår for mina arbetsgivare mot varmare breddgrader, och det är ju ganska givet att uttrycket "när katten är borta dansar råttorna på bordet" ska ge sig till känna då, när de ska vara borta en vecka. Körde utgödslingen igår kväll och skulle senare som vanligt pumpa från brunnen inne i pumprummet som sedan pumpar ut skiten till gödselbrunnen, men det var tväääärstopp. Gödselnivån ville inte ge vika ! P samlade ihop alla gårdens vattenslangar och kopplingar och gick sedan upp till brunnen för att spola in där skiten pumpas ut, vattnet kom tillbaka. Väl tillbaka i mjölkrummet, där jag stod å höll tummarna för att inte vattnet skulle ha kommit tillbaka upp till brunnen, så sa han det jag inte ville höra. Yay! Stopp i backen någonstans, precis vad vi behöver nu.


Imorses möttes jag av fulla rännor i lagårn och såg framför mig hur vi skulle få spendera vår eftermiddag med att handmöka gödselrännorna. Vid frukost sa han att han ringt slamsugaren, men då chifen ringde från spanien och berättade sin teori så kunde vi avboka slamsugaren. Efter några timmars pillande, duschad i gödsel så hittade de felet! Inget stopp i backen i alla fall, tack å lov! Så när jag kom till lagårn i eftermiddags var gödselrännorna TOMMA :) Lycka!!!!! Och jag såg fram emot ett lugnt eftermiddags pass.


Den sista sinekon vi har hemma nu, fin fina 322, låg å kved när jag sopade foderbordet, sedan när jag krattade gången bakom henne sprutade det mjölk likt en fontän från spenarna, kalvning. Först slemma hon bara lite, 2 min senare gick vattnet, 5 minuter efter de, då jag var på väg ut och skulle fylla strökärran såg jag ett par klövar, och när jag fyllt strökrran höll korna kör inte i lagårn, soooooooolemiiiiiiiiiiiio! En  vacker kviga var född :) Det har vart så många tjurkalvar nu, så det var glatt å se att det var en kviga. Och 5 liter råmjölk sopa hon senare glatt i sig :D 322 är ej sin behandlad heller, så nästa ledighet bär de av hem till morfar och farmor med råmjölk, kalvdans :)


Annars har jag vart sysselsatt med veterinären idag, en juverinflammation, en ko som inte är pigg på att äta, kastreringar samt avhorning och en av de färskaste tjurkalvarna som inte är piggelin. Han hade bestämt sig för att han inte alls skulle ha nån mat och hur man än gör för att mata honom så spottar han bara ut. Så det har vart lite jobb för att få i han nåt. Så han har jag sprungit bort å fram till sen jag kom tillbaka, vet kollade på honom och konstaterade att han har ett hjärtfel, blåsljud. Och inte lät helt ok i lungorna heller, han har rosslat väldigt när jag gett han. Så han fick antibiotika också samt en flytt in i lagårn där det är lite varmare än i "fårhuset". Och jag var så glad ikväll, väntade mig flopp, men det blev flipp. 2.5 liter fick jag i han, trots en massa spottande å en del invändningar från hans sida. och när den nya tjejen fick råmjölk så skulle han promt vara med och inspektera så allt gick rätt till, han är så söt, lilleman <3


Nu är det dags för dagens höjdpunkt, sängen! Go natt

Ovido - Quiz & Flashcards