peterssonemelie

Direktlänk till inlägg 20 februari 2013

En helt vanlig dag

Av Emelie - 20 februari 2013 12:24

En helt vanlig dag för mig ser ut på följande vis :


Jag brukar vakna någon gång innan 10 på förmiddan, går upp och dricker morgon kaffe och röker en cigg. Sen brukar jag fixa å dona med sånt som behövs innan det bär av till jobbet vid 12.40, oftast jobbar jag eftermiddagar, då börjar jag 13 och jobbar till 19.


När jag kommer till jobbet så brukar jag skrapa extra i någon av grupperna, kossorna är ju indelade i fem olika grupper, baserat på juverhälsa och när de har kalvat osv. Sen ska kalvkrubbor skuras, det ska sopas, kanske får man hjälpa till att flytta ut kalvar ibland, så ska det vattnas lite hos kalvarna och ges kraftfoder till kalvarna, fyllas på hö hos småkalvarna osv. Kraftfoder och vattning görs ju varje dag, men vi har ju ett rutinschema, så extraskrapningen är uppdelade på olika dagar, annars skrapas det i alla grupper varje dag när de ska hämtas till mjölkning. Men mellan 13 och 14 görs saker som är uppskrivet på rutinschemat, vid 14 ges det kraftfoder till kalvarna samt de kossorna som är i behandlingsavdelningen, sen skrapas det och strös nytt spån i alla kalvningsboxar, detta görs 3 gånger om dagen :) förberedelser i gropen görs, nya filter sätts i (för att det inte ska komma något skräp i mjölktanken), så sätts kompressorn på, vid 15 tiden fikar vi och sedan vid 15.20/15.30 börjar vi mjölka. När det flyter på under mjölket och det går bra, dvs utan krångel så brukar man vara färdigmjölkad efter 18 tiden, och efter det spolas båda sidor där korna står och blir mjölkade, uppsamlingsfållan spolas samt mjölkmaskinerna och golvet i gropen :)


 

Mjölkgropen, bilden är tagen av min brors fru!



Så nu ska jag åka till mina favoriter och skita ner mig ! Ha det bäst folks.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 4 maj 2014 15:52

Hedanefter kommer ni hitta mig på http://nattstad.se/peterssonemelie ...  ...

Av Emelie - 4 maj 2014 15:45

" Kod för att importera min blogg till Nattstad: 3844272048 " ...

Av Emelie - 4 maj 2014 14:44

Z och flasklammet Isa i torsdags när hon hämtade mig. Mina fina ...

Av Emelie - 4 maj 2014 12:59

Haha, så blev det ett sånt där uppehåll igen. Men va gör de tänker jag, den som väntar på nå gott :)   Nu när korna går ute så har jag fortsatt gå upp tidigare, eftersom man aldrig vet vad som händer när de ska gå in i lagårn. Vem eller vilka som...

Av Emelie - 28 april 2014 14:06

Känslan att få skriva ett inlägg från datorn är ju oslagbar, telefonens app är ju himla bra med telefonen och jag är inte rktigt kompisar då den stavar själv så fort den får chansen osv osv..   Jaaa, då har de vart ett uppehåll igen :p Men vet ni...

Ovido - Quiz & Flashcards