peterssonemelie

Direktlänk till inlägg 10 februari 2014

äta med gott samvete !

Av Emelie - 10 februari 2014 14:55

Det har slunkit ner en hel del goa grejjjjer under dessa 6 lediga dagar - chips, godis, snickers (som efter kaffe å cigg är min största synd), öl, vin, fet mat, lite mer sött, ostar å gud vet vad. Haha, men vet ni? Kunde inte bry mig mindre faktiskt :)

Det som däremot ger mig fruktansvärt dåligt samvete när det kommer till att äta är om man tex äter ute, och man kommer på sig själv med att bli osäker på om det är svenskt kött på tallriken?! Kan trycka i mig godis å onyttigheter och aldrig må dåligt över de där kalorierna, men att alltid äta svenskt kött håller jag stenhårt på och predikar till mina nära om varför de också bör göra de, och jag hettar till nåt så in i när folk, som egentligen inte vet skillnaden på hur svenska djur vs utländska djur föds upp. Men de vet jag, jag vet hur hela kedjan ser ut, just därför är mitt val självklart. Ett djur ska ha mått bra från början till start och haft de bra under hela sin levnadstid, och även dö på ett värdigt sätt. Därför är mitt val självklart! ALLTID svenskt kött.

Att tex gå in på donken å köpa en burgare finns inte längre, dels för att jag blir FÖRBANNAD på deras falska reklam, de skryter med att se samarbetar med 1000 svenska bönder (det har jag alltid vart stolt över också, och känt att jag ätit med gott samvete där). Men de utelämnade en stor viktig detalj, att 45 % av köttet i hamburgarna kommer från Polen, där det säkerligen också är halalslaktat. IDIOTER! De kan ta sina hamburgare å köra upp nånstans.

Hoppas att all info som sprids på nätet och fb får fler konsumenter att öppna upp ögonen och en större förståelse för det svenska jordbruket <3

 
 
MsPerky

MsPerky

11 februari 2014 20:49

Tycker verkligen om ditt inlägg. Så bra budskap. Jag köper alltid svenskt, men ibland tvivlar jag att allt går rätt till där med, hur kan man vara säker? Så fint i alla fall! Keep IT up ;)

http://msperky.bloggplatsen.se

Emelie

12 februari 2014 14:40

Jag kan bara svara för mig själv, men på mitt jobb så har djuren det verkligen bra!
Och tack vare våra djurskyddslagar så kostar det en del att föda upp våra djur, och det är inte många som håller på med produktion som blir rika på det, nu får man ju ganska bra betalt för mjölken men för bara nåt år sen fick många det knappt att gå runt, trots att de har ett lönsamt företag. Så väldigt många, nu finns de tyvärr också såna som bara har djuren för att tjäna pengar, men alla jag känner, och de som lever samma liv som jag och jobbar med samma sak gör det för kärlek till djuren, vi är fruktansvärt duktiga på att ödsla kärlek och omtanke på våra djur. Trots att det bringar oss en del bajs och slem från sugande kalvar osv. Men det är så mysigt när man går in till kalvarna och alla nyfiket kommer fram istället för att bli rädda osv. Och äter du ute, och blir tveksam till ursprunget på köttet, fråga ;) och har de inte svar så måste de ta reda på det ;) på importhandlarna bara. Finns även lärorika sidor på fb att gå med i, där man kan lära massor av att läsa diskussioner och där det finns massa kunnigt folk som gärna svarar på "okunnigas" frågor ;)

 
Ingen bild

Johan Tennbäck, McDonald's Sverige

12 februari 2014 15:58

Tråkigt att du upplever vår reklam som falsk! Men att vi samarbetar med 1000 bönder stämmer, det är till och med så att det är i underkant, egentligen är de närmare 2000 svenska bönder.

Vi har också alltid varit tydliga med vart vårt nötkött kommer ifrån. Vi är restaurangbranschens största uppköpare av svenskt nötkött. I dagsläget är ca 45 % av vårt nötkött svenskt (Scan) och resterande polskt (OSI Group). Dessvärre råder det idag brist på svenskt nötkött i den omfattning och av den kvalitet vi vill ha. Det beror på att självförsörjningsgraden över flera år har sjunkit i Sverige.

Oavsett ursprungsland lever vår mat upp till branschens hårdaste miljö-, djurskydds- och livsmedelssäkerhetskrav, många gånger till och med högre än vad de svenska myndigheterna kräver.

Vi samarbetar sedan några år tillbaka med LRF Lantbrukarnas Riksförbund, där initiativet går ut på att lyfta fram svenskt lantbruk för att försäkra oss om vår möjlighet att även i framtiden köpa mycket svenskt. Vi vill lyfta de positiva värden som finns i svenskt jordbruk och vi hoppas därmed kunna bidra till att stimulera den svenska nötköttsproduktionen. Läs gärna mer om det på vår hemsida: http://www.mcdonalds.se/se/maten/kvalitet/1000_svenska_boender/initiativet.html

Om du har några frågor kring detta eller något annat som rör McDonald's får du gärna mejla dem till mig på service@se.mcd.com så ska jag göra mitt bästa att besvara dig.

Vänliga hälsningar
Johan Tennbäck, McDonald's Sverige

Emelie

12 februari 2014 23:33

Om ni nu står upp för vart ert kött kommer ifrån, varför skriver ni då inte svenskt/polskt kött istället för bara svenskt nötkött? Det är de som gör mig förbannad! Sen är det ju jätte bra att ni samarbetar med närmare 2000 svenska bönder. Toppen! Brist på kvalité av den råvara ni vill ha? Och då köper ni in kött från Polen istället..

 
Johan Tennbäck, McDonald's Sverige

Johan Tennbäck, McDonald's Sverige

14 februari 2014 11:37

Det enda stället vi skriver om ursprunget på köttet är på vår hemsida och där är vi tydliga med att det är både svenskt och polskt nötkött. http://www.mcdonalds.se/se/maten/kvalitet/ravaror/koett.html

Som du säkert känner till är självförsörjningsgraden idag bara 47 procent i Sverige (SCB oktober 2013) och den fortsätter att minska. Det är den trenden vi långsiktigt vill hjälpa till att vända. http://www.mcdonalds.se/se/newsroom/Med_anledning_av_ATLS_rapportering_om_McDonalds_och_svenskt_lantbruk.html

Vänliga hälsningar
Johan Tennbäck, McDonald's Sverige

http://www.mcdonalds.se/se/maten/kvalitet/ravaror

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 4 maj 2014 15:52

Hedanefter kommer ni hitta mig på http://nattstad.se/peterssonemelie ...  ...

Av Emelie - 4 maj 2014 15:45

" Kod för att importera min blogg till Nattstad: 3844272048 " ...

Av Emelie - 4 maj 2014 14:44

Z och flasklammet Isa i torsdags när hon hämtade mig. Mina fina ...

Av Emelie - 4 maj 2014 12:59

Haha, så blev det ett sånt där uppehåll igen. Men va gör de tänker jag, den som väntar på nå gott :)   Nu när korna går ute så har jag fortsatt gå upp tidigare, eftersom man aldrig vet vad som händer när de ska gå in i lagårn. Vem eller vilka som...

Av Emelie - 28 april 2014 14:06

Känslan att få skriva ett inlägg från datorn är ju oslagbar, telefonens app är ju himla bra med telefonen och jag är inte rktigt kompisar då den stavar själv så fort den får chansen osv osv..   Jaaa, då har de vart ett uppehåll igen :p Men vet ni...

Ovido - Quiz & Flashcards