peterssonemelie

Direktlänk till inlägg 18 februari 2014

göra sin röst hörd..

Av Emelie - 18 februari 2014 13:23

103 kommentarer, 105 gillagillar och 16 som delat, med skilda åsikter, givetvis!

Men jag står för vad jag tycker, och jag tycker att det som pågår i "matsverige" nu är fel fel fel... Varför ska kött som fötts upp på vis som inte är lagligt för oss i Sverige få importeras hit och konkurrera ut oss svenska bönder? Det är konsumenterna själva som vart med och tagit fram de djurskyddslagar som finns idag, som vi följer, med stolthet. Men då blir det kostnader därefter, kostnader som inte de utländska bönderna har eftersom de inte har samma krav ! Blir så arg och besviken..


Igår kom en praktikant till oss som ska vara här i tre veckor, provmjölkade igår kväll och nu på morgonen. Gick som hejsan ;)

Semin fick undersöka lite när han ändå var här och hämtade provkopparna och veterinären har även vart här. 486 äter inte och har sjunkit från över 20 l till 3 på ett dygn, hon fick en magnet, vasst blev diagnosen. Så även smärtstillande på de. Vi passade också på att provta lite kor som haft lite skit till och från, så får vi se vad det växer på dom :)

På tal om utlandet, veterinären berättade för mig att i Tyskland kan de inte längre behandla kor med sånt de behandlat juverinflammationer med innan, det har ingen verkan längre då det används i så stor mängd, resistens har uppstått så nu får de ta till bredspektrigt för att få bot på sina inflammationer. Och när inte de biter då?

Och i Danmark är resistensen inom gris branschen ett pågående problem..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 4 maj 2014 15:52

Hedanefter kommer ni hitta mig på http://nattstad.se/peterssonemelie ...  ...

Av Emelie - 4 maj 2014 15:45

" Kod för att importera min blogg till Nattstad: 3844272048 " ...

Av Emelie - 4 maj 2014 14:44

Z och flasklammet Isa i torsdags när hon hämtade mig. Mina fina ...

Av Emelie - 4 maj 2014 12:59

Haha, så blev det ett sånt där uppehåll igen. Men va gör de tänker jag, den som väntar på nå gott :)   Nu när korna går ute så har jag fortsatt gå upp tidigare, eftersom man aldrig vet vad som händer när de ska gå in i lagårn. Vem eller vilka som...

Av Emelie - 28 april 2014 14:06

Känslan att få skriva ett inlägg från datorn är ju oslagbar, telefonens app är ju himla bra med telefonen och jag är inte rktigt kompisar då den stavar själv så fort den får chansen osv osv..   Jaaa, då har de vart ett uppehåll igen :p Men vet ni...

Ovido - Quiz & Flashcards