peterssonemelie

Alla inlägg den 2 april 2014

Av Emelie - 2 april 2014 20:54

De har två dagarna har gått så himla fort, å vi har haft att göra.

Igår var alla borta hela dagen så jag fick springa bort å fram och kolla lammningen, var en Tacka på morgonen som fick 3 lamm så hoppades att en skulle lamma iaf så jag kunde adoptera bort den minsta av de tre. Men det var öde hela dagen!

Emellan passningen så passa jag på att storstäda inne, vädrade täcken, kuddar, filtar, mattor, bytte handdukar å sängkläder dammsög å dammade. Samt tvättade en massa och hängde all tvätt ute. va skönt de va att lägga sig nyduschad med nybäddade sängkläder å vädrade täcken :D

Idag började vi med ett lagårdspass, Anna hade skrivit på tavlan igår å gav massa beröm för hur fint de va i lagårn igår, så mjölkade med ett leende! efter lagårn åt vi frukost ihop jag Anna å Björn (praktikanten). Började inte morgonen så roligt dessvärre, Björn hittade en sjuk lamm unge, de slutade med att han fick ta bort den. De va jobbigt :/

Åkte vidare till utgården och kapslade alla icke kapslade ungdjur med avmaskningsmedel så de slipper undan lungmask å parasiter på betet. 20 st ca kapslade vi, eller jag kapslade de flesta så fick björn ta resten. Han va skit duktig! Creed till oss båda, då ingen av oss gjort de innan.




När vi kom tillbaka fikade vi ute i solen ock efter de flyttade vi ut alla tackor med lamm från "lilla barnkammaren" ut till maskinhallen. Lammen fick en större lamm kammare och sen möka vi där den "lilla barnkammaren" vart så nu har vi bara kalvar där. Så hiiiiimla fint blev de <3


Så ikväll lägger jag mig med ett leende på läpparna trots dödsfall idag bland djuren. Nymökat å nystrött hos kalvarna, så placerade vi kalvarna efter hälsa å hur fort de dricker. fåren har större yta och Anna gjorde de så himla bra i fårhuset. Korna är nöjda och jag är sjukt nöjd efter en suverän dag :D Känt mig riktigt effektiv idag! Skönt.

Nu ska jag unna mig en pizza å krypa ner tidigt, lär somna på fläcken :) å imorrn går jag på ledigt!

Hoppas ni alla har de toppen!

Ovido - Quiz & Flashcards