peterssonemelie

Direktlänk till inlägg 5 april 2014

Favorit sysselsättning

Av Emelie - 5 april 2014 19:23

Mina nya favoritsysselsättning har blivit att baka, när tillfälle ges, vilket oftast blir när jag är hemma hos mamma eftersom jag inte har någon ugn hemma.


Idag har det vart full rulle här, bror å pappa skulle ut och fiska och min svägerska skulle till Malmö för att kika på en hästtransport så brorsbarnen har vart här hela dagen. Vi har ätit, fick sällskap i badet, Alva har vart med mig i stan och handlat samt vart med ute och promenerat med Gucci. Nu så bakar vi ameriansk citronpaj med maräng på, så medans pajdegen vilar i kylen tänkte jag passa på att uppdatera här lite :)


Igår bakade jag morotsmuffins med glasyr på och fryst mousse med hela frysta hallon i. Super enkelt och så himla gott. Muffinsen blev inte nåt söta, som många andra morotskakor jag ätit innan är. Men tack vare matyogurten i smeten och farinsocker istället för vanligt strösocker så blev de himla goda :) Står inte i receptet men jag hade även i lite pepparkakskrydda i min smet. Så de doftade julbak i hela lägenheten när de stod i ugnen.


De två recepten kommer en annan dag!


 

Bild lånad från google


Amerikansk citronpaj med maräng


Man gör denna paj i 3 steg, degen först, som sedan ska vila i kyl i 30 minuter. Sedan gräddar man skalet och låter det svalna. Under tiden gör man citronkrämen och breder sedan ut den över det svalnade skalet. När krämen i sin tur svalnat vispar man marängen och breder över den eller spritsar den, så ska pajen in i ugnen igen när marängen är på


Pajdeg:

3 dl vetemjöl

75g mjukt smör

1 dl florsocker (siktas)

1/2 krm salt

1 tsk vaniljsocker (siktas)

1 ägg + 1 äggula


Häll vetemjöl i en bunke, smula i de mjuka smöret, sikta florsocker och vaniljsockret och tillsätt sedan saltet. Nyp till en smulig massa med fingertopparna. Tillsätt ägg och äggulan, jag vispade de innan och hällde över de torra. Arbeta in äggen till en deg, valfritt att använda händerna eller gaffel. Men degen ska arbetas så lite som möjligt.

Låt vila i 30 minuter i kylskåt. Förgrädda sedan längst ner i ugnen på 200 grader i 15 minuter.


Citronkräm


Rivet skal av en tvättad citron

Saften från 2 citroner

2 dl strösocker

3 gulor, spara vitorna till marängen

2 msk smör

3 dl vatten

4 msk maizenamjöl


Blanda allt till krämen i en rostfri kastrull. Låt sjuda under konstant omrörning tills den tjocknar. OBS! Får ej koka, då kaugulerar äggulorna. När krämen är tjock, häll i det förgräddade pajskalet, stryk krämen slät och låt svalna.


Maräng


3 äggvitor, de man sparar från citronkrämen

2 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker


Vispa äggvitor till ett skum och vispa i sockret lite i taget, tillsätt vaniljsocker och vispa den glansig och fast.

Bred ut över pajen eller spritsa valfritt mönster.


Servera med glass eller grädde.


Har velat göra denna pajen länge och avundats alla som gjort den :) Och ikväll är det, ÄNTLIGEN, min tur :D Så bara för att de är lördag, för att de har vart en sån bra dag och för att jag är på väldigt bra humör idag så firar jag de med en öl och en go låt. Ni som kollade Idol 2013 och missat detta måste lyssna och njuta av låten som jag gjorde när han släppte den. Kevin som vann borde inte vunnit, de skulle vart Elin eller Jens.


Så himla fin låt <3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 4 maj 2014 15:52

Hedanefter kommer ni hitta mig på http://nattstad.se/peterssonemelie ...  ...

Av Emelie - 4 maj 2014 15:45

" Kod för att importera min blogg till Nattstad: 3844272048 " ...

Av Emelie - 4 maj 2014 14:44

Z och flasklammet Isa i torsdags när hon hämtade mig. Mina fina ...

Av Emelie - 4 maj 2014 12:59

Haha, så blev det ett sånt där uppehåll igen. Men va gör de tänker jag, den som väntar på nå gott :)   Nu när korna går ute så har jag fortsatt gå upp tidigare, eftersom man aldrig vet vad som händer när de ska gå in i lagårn. Vem eller vilka som...

Av Emelie - 28 april 2014 14:06

Känslan att få skriva ett inlägg från datorn är ju oslagbar, telefonens app är ju himla bra med telefonen och jag är inte rktigt kompisar då den stavar själv så fort den får chansen osv osv..   Jaaa, då har de vart ett uppehåll igen :p Men vet ni...

Ovido - Quiz & Flashcards