peterssonemelie

Alla inlägg under april 2014

Av Emelie - 16 april 2014 18:51

Stundens känsla, vemod, förväntan och nervositet.

Vemodet.. att säga Hejdå till dessa två, mamma och Erik när man vet att de dröjer ett tag tills vi ses igen. Samt att jag inte hann träffa Z innan jag åkte så blev det aldrig av att träffa Angelina igår heller :/


Förväntan.. att helgen kan bli hur bra som helst, eller tvärtom. Det är lite av en oskriven lag, "när katten är borta dansar råttorna på bordet". Mina arbetsgivare åker och ställer upp sin husvagn imorgon, vad som helst kan hända när de inte är hemma.. så tungan rätt i mun!

Hjälp finns ju iofs om de skulle skita sig fullständigt, så får väl bara hoppas på de bästa å köra på..


I helgen är de ni å jag brudar, be kind to me <3


Fina stora tjocka rejäla 458 och Z, två riktiga pangbrudar <3 458 gick ju på "semster" förra veckan, du kommer att saknas i lagårn.

Så pratar alla om påsken, vad de ska göra and so on.. 2a påsken i rad som ja jobbar, börjar kunna de här med högtiderna. Dock är ju jul valfritt av orsaker vi kan ta när de beger sig.. får väl äta påskmat i efterskott :)

Å alla åker till Elmia utan Emlan , ho ble sittandes hemma.. have fun, trots min frånvaro ;)

Av Emelie - 16 april 2014 11:02

Haha javisst, det är jag expert på ! I vanliga fall, när jag är hos mamma å är ledig brukar de bli i form av bakning, men igår blev det ett städ ryck. Flera ggr nu när jag varit hos mamma har jag sagt att jag ska städa min lillebrors rum och röja ur det då det sett ut/ser ut som hejsan. Igår blev de av, finns fortfarande att göra med grundarbetet är gjort. Tömde byrån som stod, som använts som skräpförvaring. Så räkningar och år gammal reklam är nu utsorterad å slängd. Trasiga leksaker är slängda och saker som bara finns för att, men som aldrig används är också kastade. Samt en svart sopsäck med kläder. Sammanlagt blev de ca 10 kassar med skit som jag och mamma gick å slängde på kvällen.


Ett litet orosmoment har också uppstått angående min mamma, hon opererades för ett tag sen, inflammation i ryggmärgen. Och blev även körd till gbg pga vätska i ryggen där hon opererades. Hon var hos sin läkare igår, och fick besked om ytterligare vätska i ryggen, så det kan innebära ytterligare en operation. I detta orosmoment ingår inte bara mamma deklart, blir hon inlagd igen så drabbar de ju fler än henne, min lillebror och morfar och hans fru, som är änglar som ställer upp <3 Ibland önskar jag att jag hade bott närmare hemma, så jag hade kunnat ta hand om honom och kunnat avlasta dom när de behövs.


 


Igår kväll kom mina underbara brorsbarn hit efter att min svägerska slutat jobbet, brorsan, som också jobbar inom lantbruk hade att göra på sitt jobb vad de lät på min svägerska iaf. Såmaskinen hade kommit till deras jobb så de skulle harva och plocka sten om vartannat. Man får verkligen passa på när vädret är på topp :) Jag glädjs åt det fina vädret, kan liksom inte låta bli att sända alla bönder en tanke när vädret är perfa..


Barnen beställde hamburgare å pommes till kvällsmat igår, deras ord är vår lag. Och efter de var de bestämt sängen, båda trött. Ord å inga visor :) Somnade gjorde de direkt, Alva fick sova breve mig i sängen å Edvin på den uppblåsbara på golvet. Bre ut sig när hon sover borde hon få guldmedalj i, antar att de ligger i släkten. Och som min svägerska säger - finns de något hon inte fått efter Emelie? :p haha..


Ne, nu ska jag underhålla alla barn och hjälpa mamma lite. Ha en fin dag, trots att vädret va bra mycke bättre igår!

Av Emelie - 14 april 2014 19:25

Min bror gjorde min dag igår, pappa ringde på morgonen och sa att han spytt på natten. Kände bara hur typiskt de va eftersom jag sett så mycket fram emot att de skulle komma till mig. Så hade det vart krångel på morgonen. Var för en gångs skull ute tidigare, då var de en tacka som fått trillingar och en som höll på lamma, felläge. Det tog en bra stund att få ut lammet, så den som låg innanför var död. Efter en stund hade jag lugnat mig, då skicka min bror och fråga ifall han skulle hämta mig istället. Så han och barnen kom. Innan de kom var de ytterligare en tacka som fick felläge, bara huvudet ute.. Anna fick komma ut.

När bror å barnen kom gick vi husesyn sen gick vi ut till fåren.


De fick även vara med och mata flask lammet, lyckan var total för barnen ? så glada var dom. Innan vi åkte mot Tidaholm gick vi på marknaden, men de blåste på tok för mycket så barnen tröttnade fort. Sen tog vi en pizza på väg hem!

Vid 6 igår kväll var jag helt färdig, skulle BARA ta 2 minuter på sängen men sov till 9.
Gick till Zara efter med Gucci, vi åt, kolla tv och prata en massa..

Idag fick jag en skön sovmorgon:D och hela långa dan har vi vart ute på mammas ute plats och göttat oss i solen, vid 3 tiden blev jag hämtad av Z å co, så nu är vi på väg hem från Skövde efter tittande i affärer å så.


Min lilla sol dyrkare <3

Av Emelie - 14 april 2014 19:24

Min bror gjorde min dag igår, pappa ringde på morgonen och sa att han spytt på natten. Kände bara hur typiskt de va eftersom jag sett så mycket fram emot att de skulle komma till mig. Så hade det vart krångel på morgonen. Var för en gångs skull ute tidigare, då var de en tacka som fått trillingar och en som höll på lamma, felläge. Det tog en bra stund att få ut lammet, så den som låg innanför var död. Efter en stund hade jag lugnat mig, då skicka min bror och fråga ifall han skulle hämta mig istället. Så han och barnen kom. Innan de kom var de ytterligare en tacka som fick felläge, bara huvudet ute.. Anna fick komma ut.

När bror å barnen kom gick vi husesyn sen gick vi ut till fåren.

[Bild]


De fick även vara med och mata flask lammet, lyckan var total för barnen ? så glada var dom. Innan vi åkte mot Tidaholm gick vi på marknaden, men de blåste på tok för mycket så barnen tröttnade fort. Sen tog vi en pizza på väg hem!

Vid 6 igår kväll var jag helt färdig, skulle BARA ta 2 minuter på sängen men sov till 9.
Gick till Zara efter med Gucci, vi åt, kolla tv och prata en massa..

Idag fick jag en skön sovmorgon:D och hela långa dan har vi vart ute på mammas ute plats och göttat oss i solen, vid 3 tiden blev jag hämtad av Z å co, så nu är vi på väg hem från Skövde efter tittande i affärer å så.

[Bild]

[Bild]


Min lilla sol dyrkare <3

Av Emelie - 12 april 2014 23:52

Började tidigare i lagårn idag, Erik, som hjälpte mig igår, har fyllt år. Så mina arbetsgivare hade kalas för han och deras gemensamma son idag, smörgåstårta! Så jäkla go :D

hade ett jäkla flyt i lagårn, ingen lammning, INGET krångel. Inte ens under mjölkningen. De var väldigt medgörliga i eftermiddags kossorna, de enda som hördes var ljudet från mjölkmaskinerna under mjölket och ett å annat stånkande när nån reste sig ;)

Efter firandet nu ikväll gick jag ut till lagårn och gav flasklammet en flarra mjölk. Så nattade jag korna åt Anna så hon slapp gå ut när de hade gäster.


Det är sällan jag nattar korna (går brunstrunda och släcker i lagårn). Men jag hade kunnat sätta mig där nu ikväll å bara njutit av lugnet, tystnaden å tittat på korna när de låg i sina sov ställningar. Man hade kunnat höra en knappnål falla till marken, i andra änden av lagårn, typ.. :p

Så imorrn är dagen jag längtat efter hela veckan, då kommer pappa hit med mina brorsbarn å ska hämta mig. Ska bli så kul att få visa barnen hur jag bor, kossorna så lammen, lammen blir höjdpunkten för de båda tror jag <3 Så är det vårmarknad här imorgon, så vi ska kika där innan vi sen åker mot Tidaholm.

nu ska jag sova, och försöka komma upp tidigare imorgon så ja helt säkert är klar när de kommer.

Gofis! :)

Av Emelie - 12 april 2014 10:44

Nu är de lite lammning igen, två igår och två idag på morgonen. Den ena fick jag hjälpa, då bara huvudet tittade ut på lamm nr 2. Och den första fick trillingar, så små å så sjukt söta <3 Och flasklammet han äter som hejsan. Imorses sprang han inte runt i panik när jag gick in till han, så han förstod att jag kom med mat.

Jag och Gucci har intagit ryggläge, eller ah, jag iallafall. Hon roar sig med sitt "lilla" ben hon fick igår.


Annars brukar de se ut så här...


Hon älskar verkligen att krypa ner under täcket. :) Fick hjälp av Erik (min ena arbetsgivares son) nu på morgonen också. Hade de inte vart för lammning osv så hade vi vart klara tidigt. Så passa vi på att strö hos kalvarna, gemensamboxen i fåravdelningen och lammningsboxarna..

Han är guld värd den grabben! Å han blir nog en bra bonde en vacker dag. För redan nu är han duktig. Hörs knappt när han är med i lagårn å mjölkar i allafall :)

Av Emelie - 11 april 2014 23:27

Ni får ursäkta min tystnad.. men efter ladugårdspassen har jag bara velat sova typ. Förbrunnen har fungerat sådär, kalvning, trasig Upprullare som resulterade i att vi ena kvällen fick skottkärra ensilaget till korna. Ett trillingar lamm har vart svagt och imorses gav de upp :'( de va jobbigt att hitta den död :/ och en tacka som Anna å P tog hem från betet blev inget piggare, så vi valde att förkorta hennes lidande och tog bort henne imorses. Så hennes lamm får nu dricka ur flaska.. Och hejsan va han dricker sen! Hinner knappt få in nappen i munnen på han förens flaskan är tom.

Siner just nu 4 st av producenterna ;) 2 av de blivande semesterfirarna är 494 och 458, två väldigt trevliga kor. Speciellt 458, en stor röd tjocker sak. Imorses mjölka jag ur henne och gav henne sin behandling. Förhoppningsvis om väder gudarna håller vad de lovat så kanske sin korna kan få gå ut snart, tänk va lyckliga de ska bli då :D så 297 som står på utgården, också en röd sak, lite sprallig å go. Hon kommer nog skutta när hon får gå ut.

Annars då? Joråsåatte.. de är som de är. Ryggen håller till å från och idag har jag haft mensvärk from hell -.-

Vädret som vart de senaste dagarna har ju vart så tråkigt :( ! Vart så jäkla seg! Men idag sken allt solen på oss :) underbart!

Längtade ju inte mindre till sommaren idag när jag åt sallad å kyckling till middag, exemplarisk sommar mat :)

Ne ni, trötters tös! Grillat hos arbetsgivarna ikväll, så unna jag mig en öl och en kapten morgan å cola :) tur Erik hjälpte mig i lagårn då inte fåren var nåt gjorda innan mjölket pga krångel med Upprullaren. Så gav ju p lammen å tackorna i maskinhallen :)

Ska bli skönt att sova nu :) go natt alla fina! A

Av Emelie - 8 april 2014 23:51

De tackor som nu är kvar att lamma verkar ha stannat i sin dräktighet. Det står helt still! Stora är de. När man kommer in i fåravdelningen så ligger de flesta ner, så riktigt gnisslar de om dom när de ska ställa sig upp. De har inget tufft liv direkt :) och allt serverat får dom, trots hårda klagomål från deras sida!

Idag har jag och pappa planerat mysaktivitet på söndag, inkluderat mina brorsbarn <3 kan ju inte bli annat än bra!

En av mina närmaste vänner var idag på sitt andra ultraljud, men den gömde sig idag också den lille rackarn. Så könet får vi reda på först när "bullen i ugnen är färdiggräddad" . Oavsett kön, hårfärg, utseende osv så kommer den bli precis lika älskad ändå. Så himla glad för min fina vän skull :) bra pojkvän, as go hund och väntar bebis.. de kunde man inte tro för ett år sen <3

Hoppas regnet ger med sig imorrn. Tråkigt! Vill ha sol och vårvärme :)


Älskade underbara varelse <3

Ovido - Quiz & Flashcards