peterssonemelie

Alla inlägg den 15 mars 2014

Av Emelie - 15 mars 2014 22:53

Ny äten, ny duschad, insmörjd och luktar nu goare är den ljuvaste blomma på en somrig äng :p haha!

Innan jag gick in från lagårn förut så lammade dagens första tacka, dubbelt upp blev de. När jag upptäckte henne hade hon bara lammat en, så på väg fram la hon sig och en minut senare var nr två ute :) skönt när de går av sig självt. Byggde box, tog lammen å hon följde snällt efter. Och när jag schasat ut de 4 stycken, som nyfiket gått in i boxen under tiden, medans jag hämtade tackan å lammen 10 meter bort så kunde jag stänga in henne å sina två färskingar :) ibland blir man helt fascinerad, att ett litet litet lamm kommer ut, likaså när kalvar föds, så dröjer de inte många minuter innan resningsförsöken kommer. Otroliga djur!

Jag och P har kört djur idag och flyttat om lite här "hemma" bland damerna. Köree ner 4 till utgården och fick med oss 5 hem. Vi hade ett tombås innan, så nu är alla bås fyllda. Givetvis gick djurkärran sönder också, så han som äger gården var hygglig och lånade ut sin. Snälla mojje :) Så ikväll vart de sent, igen. Så nu är jag seg hela jag! Ska bli sååååå skönt med sovmorgon på måndag. Än skönare med helg sen på torsdag.

Så till nåt lite mindre trevligt :/ det har blossat upp ringorm på mig igen. Ringorm är en slags hudsvamp, nötkreatur har ofta de och de smittar tyvärr till oss människor. Korna har ju haft de så när jag fick de första gången var jag inte förvånad, men nu, andra gången på kort tid är de inte lika kul :/ massa små fläckar på halsen ! Usch å fy å blä.. Men de som inte dödar härdar säger dom som vet :)


Dags att krypa ner med min gofis! Gonatt

Ovido - Quiz & Flashcards