peterssonemelie

Alla inlägg den 5 mars 2014

Av Emelie - 5 mars 2014 23:33

Nu ligger jag äntligen här igen, i sängen. Halleluja ! Och Gucci har entrat favoritplatsen under täcket.

Lammet som föddes i natt är inte alls piggelin och de gör ont i mig :( men men, jag å Anna kan ju inte göra mer än allt vi kan. Känns så orättvist på nå sätt bara :/

Idag har P och de två praktikanterna vart iväg å städat på en gammal arrende gård, korna fick helsäd imorses och de är inte helt med på noterna när det serveras och deras stora missnöje gick inte att ta miste om i eftermiddag innan traktorn åter va hemma å ny mat kunde serveras. När inte korna har tillräckligt intresse av de som finns på foderbordet riktas de istället mot mig, och vad jag sysselsätter mig med. Varenda ko stack ut huvudet ur sina bås, både imorses och ikväll. De gamla donnorna är för bekväma att bry sig och tuggar snällt på då det ändå finns att äta, det är de yngre som är mer kräsna, å de Höörs! Och de är inte sena med att "hjälpa" till... till mitt missnöje!
Lossade slangar, maskiner i backen, slick å slit i allt de kommer åt helt enkelt.

Men å andra sidan, hellre såna djur som är tillgivna, sociala och medgörliga än såna som hoppar högt när man sätter stöveln på båspallen :)

Benen har fått göra sitt idag iaf :p

dags att sova, mjölkar morgon imorrn och efter att min älskade kusin slutat jobbet imorrn eftermiddag far vi på äventyr ! :)

Fortsättning följer :D

Av Emelie - 5 mars 2014 11:36

lamm nummer två föddes inatt. Henne har vi tyvärr inte lika tur med som det första :( hon föddes i natt, och hennes mamma, som är en "förstalammare" har nog inte förstått de hela. Så Anna fick mjölka tackan å sen sonda (man för ner en slang i magen på lammet och häller sedan, sakta sakta ner mjölk) lammet. Sonda gör vi bara när lammen är så slöa att de inte kan stå själva, annars får man hjälpas åt att hålla tackan så lammet får komma fram och dia. Det är lika viktigt med lamm som kalvar att de så fort som möjligt får i sig råmjölk.

Nu Håller vi alla tummar för att livsglädjen ska hålla henne vid liv


Denna lilla dam däremot går de ingen nöd på, hon äter som skam å får massa kärlek av sin mor! Så fort man tar upp henne så börjar tackan ropa efter henne å lammet efter mamma. Så när man sätter ner henne igen springer hon under magen på tackan, gör ett sött bräkande och viftar på sin lilla svans ;)

Ovido - Quiz & Flashcards