peterssonemelie

Direktlänk till inlägg 27 mars 2014

babyboom

Av Emelie - 27 mars 2014 00:38

Imorses rasa min rygg, har haft så sjukt ont i den idag så stundvis har jag inte vetat vart jag ska ta vägen. Det är som att något låser sig i en höften/skinkan å de liksom ilar/hugger på stället. Så idag inhandlade jag värmeplåster och en salva med smärtstillande i. Så nu är det bättre.

Anledningen till mitt sena inlägg är pga babyboomet vi haft ikväll. Vid 18 tiden lammade 2 tackor ganska tätt, då nästan alla grindar till lamm boxar var upptagna fick jag pussla lite och hålla på. Det gäller att vara med och stänga in tackorna som lammar, för pälstackornas modersinstinkt är det inge fel på, de är lite skruvade på de viset, för de snor gärna lammungar, trots att de inte lammat själva.

De sista lammet jag hittade hade två tackors fulla uppmärksamhet, tur det syntes i bak vilken utav de två det var så jag kunde stänga in lammet med rätt tacka. Den andra tackan, icke mamman, hade dock en blåsa hängandes ibak så fick pussla vidare och stänga in henne också. Inom loppet av 10 minuter låg där två små liv. Detta var i samband med "eftermiddagsfikat", då jag skulle lämna en stund ville jag försäkra mig om att hon var klar så gick in å kände, ytterligare en. Drog ut den med hennes hjälp och kollade så hon tog hand om alla 3. Yes! Duktig tjej :)

Ca 2 timmar senare.. jag hade gett kalvarna, sparkat intill maten hos tackorna. Gett en ensambox mat. Vänder ryggen till i 5 minuter å kommer tillbaka, där står en tacka och tvättar ett lamm. In med den i en box. En bit bort står ytterligare en, med efterbörd på väg ut. "Vänta nu" ! Nu är något galet?

Handske på, in å kände på den med efterbörden , då "mamman" endast hade en fosterblåsa i bak. Den med efterbörden var tom, "mamman" hade lamm i sig. Då har "mamman" vart framme å tagit den andra tackans lamm. Så ut med lammet å snabbt tillbaka till den med efterbörden. Som tur e så va hon intresserad av den.

"Mamman" lammade senare och fick ett pluslamm ifrån en tacka (pricken) med juverinflammation. När en tacka får juverinflammation så är den juverdelen oduglig sen. Denna adoptionen blev lite invecklad så får berätta mer ingående i ett annat inlägg.

Den tackan som tidigare fick tre fick vi också adoptera en lamm unge ifrån, då det optimala är att det är ett lamm per spenen å får har bara 2.

En adoption ska ske direkt när tackan som ska få lammet lammar, så man kan gnida in de nya lammet i tackans fostervätska när hon lammar. Lite invecklat, men väldigt intressant å tacksamt att de går att göra. Då alla lamm har större chans att klara sig om de får en egen spene. Därför adopterar man från en med tre till en med ett om det går.

Ögonen går i kors efter en lång kväll, 10 var jag klar ;) ska ju snart upp igen :p

God natt på er.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 4 maj 2014 15:52

Hedanefter kommer ni hitta mig på http://nattstad.se/peterssonemelie ...  ...

Av Emelie - 4 maj 2014 15:45

" Kod för att importera min blogg till Nattstad: 3844272048 " ...

Av Emelie - 4 maj 2014 14:44

Z och flasklammet Isa i torsdags när hon hämtade mig. Mina fina ...

Av Emelie - 4 maj 2014 12:59

Haha, så blev det ett sånt där uppehåll igen. Men va gör de tänker jag, den som väntar på nå gott :)   Nu när korna går ute så har jag fortsatt gå upp tidigare, eftersom man aldrig vet vad som händer när de ska gå in i lagårn. Vem eller vilka som...

Av Emelie - 28 april 2014 14:06

Känslan att få skriva ett inlägg från datorn är ju oslagbar, telefonens app är ju himla bra med telefonen och jag är inte rktigt kompisar då den stavar själv så fort den får chansen osv osv..   Jaaa, då har de vart ett uppehåll igen :p Men vet ni...

Ovido - Quiz & Flashcards